Kāpēc medus ir veselīgāks par cukuru?

Diezgan bieži mūsu mājā pie tējas vai kafijas krūzes notiek "ņemšanās" par  to, vai pievienot dzērienam cukuru vai medu vai vispār neko. Nolēmām prasīt padomu uztura speciālistei Ilzei.

Kādēļ cukurs nav tik vērtīgs kā medus?

Kādu laiku atpakaļ cukuru ieguva tikai no cukurniedrēm un cukurbietēm. Mūsdienās pasaules laboratorijās top briesmīgi ķīmiskie savienojumi, kas izmaksu ziņā ir lēti, bet pamazām un nemanāmi noindē cilvēci. Mēs neatpazīstam šo ķīmisko savienojumu nosaukumus, padodamies lētu reklāmu trikiem ar saukļiem „diētisks” vai „mazkaloriju” un droši lietojam, neko ļaunu nenojauzdami.

Cukuram diemžēl nepiemīt tik daudz labu īpašību, tas nesatur ne mikroelementus, ne vitamīnus un bioloģiski aktīvus komponentus. Tas var  pazemināt  spēju pretoties baktēriju infekcijām, traucēt minerālvielu uzsūkšanos, veicināt organisma novecošanos.

Visvairāk būtu jāizvairās no sintētiskajiem saldinātājiem, kas pievienoti visiem rūpnieciski ražotiem produktiem un organismā šķeļas līdzīgi kā alkohols, izraisot virkni nelabvēlīgu izmaiņu iekšējos orgānos, jo šos ķīmiskos savienojumus organisms neatpazīst.

Kāpēc labāk izvēlēties medu?

Tikmēr, siltos vasaras rītos, lēnām, dūkdamas savus stropus atstāj simtiem rosīgu bišu, lai vēlāk atgrieztos ar smaržojošu ziedu nektāru. Medus šobrīd ir visnekaitīgākā  un vērtīgākā saldviela.

Medum ar cukuru ir tikai viena kopīga īpašība – kaloriju daudzums. Medus satur vitamīnus un bioloģiski vērtīgas sastāvdaļas, kas ļauj to  pielietot gan uzturā, gan ārstniecībā. Tas ir antibakteriāls, darbojas kā antioksidants, palīdz uzlabot imūnsistēmu un ļauj organismam cīnīties ar dažādām kaitēm un saslimšanām. Uz nakti medu var pievienot pienam un lietot, lai ātrāk iemigtu. Medu plaši pielieto arī saaukstēšanās gadījumos. Tāpat medu var pielietot ārīgi -  brūču un apdegumu ārstēšanā, jo tas paātrina dzīšanas procesu, no tā var pagatavot kompreses artrīta  mocītām locītavām, jo medus palīdz gan pret sāpēm, gan noņem pampumu. 

Medus galveno masu sastāda ogļhidrāti, apmēram 30% glikoze un 38% fruktoze, saharoze 2-7%, ūdens 15-20%, minerālvielas 0,10-0,34 %, organiskās skābes 0,10-0,40 %, vitamīni un pavisam nedaudz aminoskābes, fermenti. Kā zināms, tad glikoze un fruktoze ļoti labi šķīst ūdenī un viegli uzsūcas gremošanas traktā. Savukārt cukurs ir tīra saharoze, kas organismam vēl ir jāpārveido.

Vitamīni medū nonāk ar putekšņiem, pārsvarā B grupas vitamīni – B1, B2, B6, pantotēnskābe, PP vitamīns, C vitamīns, karotinoīdi. No minerālvielām sastopams kālijs, kalcijs, magnijs, dzelzs, sērs, silīcijs, jods, varš u.c. Bišu medus satur arī acetilholīnu, antibakteriālās, pretsēnīšu un hormonālās vielas.

Tomēr atcerēsimies, ka kaloriju ziņā medus ir līdzvērtīgs parastajam cukuram,  medus gan ir saldāks par cukuru, līdz ar to dzēriena saldināšanai pietiek ar 1 karoti medus.

Pasaules Veselības organizācija (PVO) rekomendē dienā neuzņemt vairāk par 25 gramiem papildu pievienota cukura, kas atbilst aptuveni 6 tējkarotēm medus.

 

Uztura speciāliste Ilze Začeste

Iesaki draugiem